Bude to už 84 let, nebo tak něco. Omlouvám se, že jdu pozdě, nechtělo se mi a tak dále.
Protože se blíží Akicon na kterém - covid buď milostiv, pokud teda konečně bude - bych měla přednášet o yaoi statistice 2: elektrickém boogaloo, přišel konečně čas, abych sem hodila první výsledky yaoi dotazníku, který jsem rozhazovala na různé BL skupiny v průběhu jara 2022.
A protože už jsme tady, tak to vezmeme jako článek o motivacích yaoi fanoušků obecně, protože svému velkému šoku zjišťuji, že mi na blogísku chybí spousta článků, které jsem si myslela, že jsem napsala, ale očividně jsou publikované jenom v mé hlavě. Nezjistila jsem to, dokud jsem je nepotřebovala přečíst. Inu. Pak chápu, proč mají lidé zkreslené představy o mé tvorbě. Já vlastně taky.
Jen pár poznámek na začátek: Protože jsem ještě zjevně neudělala žádný článek o úvodu do BL studies, tak ani nebude a tady máte terminologický rychlokvaška slovník, jako by ho zprasil Dobrovský.
BL studies jsou vědní obor o kterém se v Japonsku mluví cca od devadesátých let a zabývá se, jak již název napovídá, Boys Love žánrem a jeho kulturními a sociálními implikacemi. Špeky z jejich vysoce akademických problémů vykládám zásadně u piva, takže dnes ne.
BL – tedy Boys Love – v japonské kultuře v současnosti již plně nahradilo termíny yaoi (jaoi), shonen ai (šónen aj) a všechny podobné alternace. Ačkoliv v různých regionech Asie se stále udržují domácí názvy (v Číně danmei, etc.) jde o naprosto stejnou věc.
Yaoi je v současnosti zastaralý název pro explicitní příběhy s tématem mužské homosexuality. Takhle profláknutá satirická zkratka „yama nashi, ochi nashi, imi nashi“ (no climax, no point, no meaning // bez vyvrcholení, bez pointy, bez významu) pochází z roku 1979 a byla popularizována v osmdesátých letech, kdy označovala nekomerční dódžinši. Pokud si z toho něco máte odnést, tak to, že je fakt zkurveně stará. Už v devadesátých letech byla tendence ji nahradit zkratkou BL, protože „yaoi“ na sebe za dobu své existence nabalilo spoustu bahna, mimo jiné i určité jazykové konflikty, které ovšem nepocházeli tolik z termínu yaoi, jako spíše ze šónen aj.
Šónen aj (shonen ai) znamená doslova chlapecká láska. Původně se objevil na začátku sedmdesátých let, tedy skoro dekádu před termínem yaoi.
Později se podle některých používal jako označení platonicko-romantického, nesexuálního protipólu yaoi, tohle je však hodně ošemetné tvrzení. Zaprvé se nikdy komunita, ani akademie nebyla schopná shodnout na tom, kde končí šónen aj a začíná yaoi. Zadruhé, samotné vyhranění yaoi žánru jako explicitního ho de facto celý staví na úroveň pornografie, kterou však ze své podstaty není.
A zatřetí, celý tenhle diskurz byl z významné většiny záležitostí západních zemí. V Japonsku termín šónen aj nikdy neevokoval mládeži přístupnou alternativu yaoi. Naopak, v současnosti šónen aj má v japonštině spíše negativní konotace, protože bývá asociován s různými pedofilními diskurzy. „Šónen“ totiž rodilým mluvčím vyvolává představu nezletilých chlapců. V rámci žánru i mimo něj totiž bylo v minulosti hodně odporností, které souviseli se zneužíváním a sexuální objektifikací nezletilých (a nemyslím tím Boku no Pico, to je pořád banger) a Japonsko má velký problém s dětskou pornografií, ale o tom někdy příště. Z toho důvodu japonská komunita přešla na, pro ně mnohem méně osobní, název BL – Boys Love – byť jde o doslovný překlad. Vzniká tím ironická situace, kdy angličtí mluvčí považují BL právě za termín asociující nezletilé, avšak právě BL je pokusem o uniknutí tomuhle spojení.
V rámci článku, a možná i dalších článků, se budu snažit používat spíše termín BL, ale vzhledem k tomu, že velká část komunity je zvyklá na yaoi a mě to také jde od ruky lépe, může se stát, že budu tyto termíny zaměňovat. Jde však o tu samou věc: tedy příběhy s homoromantickým, či homoerotickým motivem, jejichž cílené publikum jsou primárně mladé ženy. Termín šónen aj nebudu, už z respektu k japonským autorkám používat, vůbec.
A teď konečně k tomu dotazníku.
Faktorová motivace konzumentů BL
Motivace konzumace BL byla v podstatě první věc, co se v kontextu BL studies zkoumala, a to z naprosto zjevných důvodů. Fenomén, kdy jsou ženy přitahovány příběhy, které nijak nekorespondují s jejich vlastní sexualitou, je ve své podstatě sám o sobě fascinující, protože vypadá na první pohled nelogicky. Tento přístup je často kritizován za to, že defaultně nahlíží na homosexualitu jako na něco perverzního, co by heterosexuální ženy nemělo přitahovat. Pochopitelně, že existuje i opačný jev – muži sledující lesbické porno, což do jisté míry obhajuje tuhle "psychoanalytickou" periodu BL studies, ale je čím dál více zjevné, že tato paralela nemůže být přijímaná bez námitek.
Zaprvé ne všechny BL příběhy jsou sexuálního charakteru (vlastně valná většina není, pokud vezmeme v potaz průměrný poměr sexu a děje v BL příbězích). Za druhé zatím co heterosexuální muži obecně lépe reagují na
heterosexuální pornografii než lesbickou, a to i přesto, že se jim líbí, yaoistky vždycky
reagují lépe na homosexuální obraz.
Lepší vysvětlení dostaneme, pokud se budeme dívat na BL jako na literaturu, a ne jako na pornografii. Trochu mimo kontext si tu dropnu ještě jeden odkaz na
výzkum z roku 1978, který byl jeden z prvních, které publikovali teď již profláknutý jev: Chlapečtí čtenáři preferují více mužského protagonistu a méně schopni se ztotožnit s protagonistkou, zatím co dívky jsou schopny ztotožnit se s protagonistou bez ohledu na pohlaví. Tenhle výzkum byl mnohokrát zopakován v různých kontextech (např. mužský vs. ženský protagonista ve hře) a obecně je pokládán za fakt. Implikovalo by to, že je ženám vlastně úplně jedno, zda čtou homosexuální nebo heterosexuální romanci, protože se s hrdiny vždycky dokáží identifikovat a mnoho teorií o BL fanoušcích z toho v minulosti vycházelo (viz
Psychologie yaoistky z r. 2015.) Jenže v současnosti se s ohledem na knižní a obecně mediální preference objevují nové výsledky, které naznačují vývoj společnosti více genderově neutrálním směrem. Navíc, už výzkum v roce 78 upozorňoval, že starší dívky více preferují ženské protagonistky.
Jednoduše nemůžeme s určitostí říct, proč se některým holkám líbí gayporno a tady přichází ke slovu jeden z nejsilnějších vědeckých nástrojů sociologie: dotazník. *Upšouknutí bubnu a cimbál. V pozadí se směje jediný divák z exaktního oboru*
Dotazníkových výzkumů, které se zabývají motivacemi fanoušků BL jsou v současnosti stovky, shrnu tedy ty nejdůležitější, přestože jejich data nemusí v současnosti odpovídat realitě a hodně z nich je založeno na stereotypech, které o dnešní společnosti nemusí už platit a zároveň jsou data hodně kulturně zabarvená.
První teorii motivací fanynek – a ano, pouze žen – definovala japonská profesorka genderu a sexuologie Jukari Fudžimoto.[1] Do angličtiny je přeložená jen část její práce, která je navíc silně revidovaná[2], ale zjevně nikomu nevadí se od ní opírat v rámci mezinárodních výzkumů. Fudžimoto vytyčila některé základní motivační faktory vyhledávání BL od kterých se v současnosti odvíjí většina dotazníkových výzkumů, které se tímto tématem zabývají po celém světě. Podle ní existuje několik základních motivačních faktorů, které se u fanynek BL mohou vyskytovat, bohužel, v současně dostupných anglických článcích se primárně odkazuje jen na eskapismus a „ženské fantasie o homosexualitě.“
Jen o rok později Dru Pagliassotti vydala článek Reading Boys' Love in the West (2008), což byl jeden z prvních výzkumů motivací ke kontumaci BL v anglicky mluvících zemích, kde se do velké míry shodla s teoriemi Jukari Fudžimoto. Je však otázkou zda obě přišly na stejné motivační faktory, nebo zda Pagliassotti z práce Fudžimoto vycházela. Podle ní mohou být fanynky BL přitahovány k homosexuálním fikcím z deseti důvodů:
1. Zobrazení „čisté“ lásky bez důležitosti pohlaví (“Pure love without gender dimension“)
Tedy tendence vyhledávat příběhy, kde nejsou přítomny genderové rozdíly mezi protagonisty.
2. Politický pro-gay postoj a motiv zapovězené lásky („Pro-gay attitude/forbidden & transgressive love)
Složka, která zastupuje politické vnímání BL jako média, kde jsou homosexuální vztahy zobrazeny pozitivně, případně motiv, kdy v romanci láska překonává sociální normy.
3. Identifikace/ Sebeanalýza („Identification/self-analysis“)
Přímá sebeidentifikace fanouška, kdy mu BL pomáhá lépe porozumět osobním dilematům.
4. Melodramatické a emocionální elementy („The Melodramatic/emotional elements“)
Motivace fanoušků, u kterých čtení/sledování BL vyvolává intenzivní emoce. Pozn. tuhle složku jsem přeložila pro přednášku a vlastní potřeby jako emocionální stimulace, protože předpokládá, že BL má na konzumenta má silnější emocionální dopad než jiné příběhy.
5. Odpor ke standardním romancím/ šódžo žánru („Dislike for standard romances/shoujo“)
Tendence vyhýbat se heterosexuálním romantickým příběhům kvůli jejich stereotypně jednorozměrným ženským postavám a „nudným“ zápletkám, nebo vyprávěním.
6. Vyhledávání romantického/erotického žánru cíleného na ženy („A female-oriented romantic/erotic genre“)
Zahrnuje přístup k BL jako k primárně ženskému médiu. Jde tedy o určitou emancipační/feministickou motivaci, kdy je cílem konzumace a podpora "ženského" média.
7. Čistý eskapismus / oproštění se od reality („Pure escapism/lackof reality“)
Oproštění se od každodenní reality. Pozn.: tato složka v rámci maďarského dotazníku nijak nesouvisí se sexualitou, pohlavím, nebo genderem čtenáře, tj. nevyjadřuje potenciální "eskapismus" z fyzického těla pomocí fantasie. Fudžimoto ve svých teoriích tvrdila, že právě eskapismus a ženské fantasie jsou spíše spjaté s nesexuálním BL než s erotickým/pornografickým BL (tehdy v rámci šónen aj/yaoi diskurzu).
8. Umění a estetika („Art and aesthetics“)
Podle Maďarů tendence vyhledávat "osobitý grafický styl yaoi." I tak se to dá říct.
9. Čistá zábava („Pure entertainment“)
Čtení BL protože vás to baví.
10. Vzrušení/ sexuální stimulace („Arousing/sexually titillating“)
Přístup k BL jako ke sexuáln¨ě stimulující pornografii.
Předpokládá se, že různé motivace pro konzumaci BL mohou být ovlivněny sociokulturními rozdíly fanoušků BL. Například pro silně patriarchální země je typické, že u fanoušků převládají „politické“ motivace, kdy BL vyjadřuje jejich odpor nebo odmítnutí konzervativních standardů, případně „svobodné“ médium, nekontrolované politickými standardy. Nebudu říkat Čína. Ale Čína. Myslím Čínu.[3] Také je možné, že v minulosti mohla převládat inklinace chápat BL jako protipól generických heterosexuálních příběhů a pokus vyhnout se problematickým ženským stereotypům, nebo je parodovat. Klasický yaoi ze sedmdesátek.
Z mého pohledu je maďarský dotazník plně funkční nástroj, který není třeba dál moc upravovat - nakonec jsme se však rozhodli do něj přidat několik položek a jednu přesunout, protože jsme v českém kontextu předpokládali mírné odchylky v motivacích. Nakonec tahle tyto změny stejně nebyly významné, každopádně celý dotazník faktorových motivací v češtině můžete najít
zde.
Motivace konzumentů BL v Česku
Tím se konečně dostáváme do Česka (a Slovenska, protože jsem měla několik slovenských respondentů) a prvním výsledkům jarního výzkumu. Maďarsko ovšem ještě úplně neopustím, protože srovnávat tendence čtenářů mezinárodně je celkem sranda.
Dotazníku se zúčastnilo 503 netrollících respondentů, z toho 409 žen, 47 mužů a 47 jedinců jiné identifikace. 56,6 % celkového počtu odpovídajících uvedlo, že jsou neheterosexuální. 89,2 % se identifikovalo jako fanoušci BL. A většina respondentů byla mezi 18 až 25 let (tedy ve věku odpovídajícím mladým dospělým a vysokoškolákům.)
Z průměrného hodnocení motivačních faktorů, které byly nastaveny na škálu 1 až 5 (od nejméně vypovídajícího tvrzení o respondentovi, po nejvíce vypovídající) vyšly poměrně jasné výsledky a můžete si je prohlédnout v následující tabulce, která byla i v přednášce.
Zeleně vyznačené jsou významné průměry hodnocení faktorů pro danou skupinu - tedy faktory, které pro danou skupinu mají význam (byly průměrně hodnoceny na škále 0-5 hodnotou 4+, tedy horních 10%) Červeně vyznačená jsou hodnocení, které naopak nemají pro danou skupinu signifikantní význam průměrné hodnocení nepřesáhlo 2,45, tedy posledních 10 %).
Tabulka shrnující obecné motivace konzumentů podle genderu a sexuality pomocí průměru odpovědí (škála 1-5)
Ať nenapínám tldr.: Nejčastější motivace jsou Čistá zábava, Melodramatické/emocionální prvky a Eskapismus.
Naprostá většina odpovídající uvedla, že sledují a čtou BL čistě pro zábavu. Tato tendence se projevovala v podstatě u všech skupin. Nezjistili jsme statisticky významné rozdíly mezi věkovými skupinami, různými sexuálními orientacemi, ani mezi pohlavím, vždycky tam převažovala zábava a potřeba emocionální stimulace. (Ověřeno podle Mann-Whitneyova U testu a Kruskal-Wallisova testu, díky, Matěji.)
Jediný rozdíl byla skupina heterosexuálních mužů. Takhle skupina byla celkem malá, různorodá a plná trollů, což se na ní bohužel projevuje. V rámci tak velkého vzorku jako je žen a BL fans se i trolling který jsme nepodchytili, neprojeví. U het mužů bohužel ano, ale o to vtipnější jsou pak interpretace jejich dat. V tabulce ji vidíte jako červený sloupec, protože u valné většiny odpovědí volili nízké hodnoty, zatím, co ostatní skupiny se přikláněly k vyšším hodnotám - tj. odpovídali spíše kladně.
Prostě je to baví.
Dalším výrazně populární motivací pro vyhledávání BL byla emocionální stimulace, a to nejvíce u lidí, kteří zvolili jako gender možnost jiné. Motivace vyhledávat BL pro emocionální stimulaci nebyla nijak významně ovlivněna věkem, nebo jinými preferencemi. Jediné, co tam skutečně vyčnívalo, byl ten gender. To je zajímavé v porovnání s maďarskými výsledky, kdy adekvátní kategorie "Melodramatické/emocionální prvky" byla nejmenším motivačním faktorem pro konzumaci BL a zároveň se tato motivace snižovala s věkem.
Celkem to implikuje, že tuzemští fanoušci BL jsou emotion junkies. Ale o nebezpečí tohoto jevu někdy jindy, chachacha.
Grafy otázek týkající se složky "emocionální/melodramatické prvky" BL motivací
Pozn.: jde o neočištěná data přímo z Google Forms. Vlastní statistická interpretace se lišila v řádech desetin procent.
Z výsledků vyplývá, že naši fanoušci BL nevnímají BL jako politický nástroj a to ani z hlediska feminismu (nevnímají BL jako ženské médium, nebo to není jejich primární motivace), ani z queer hlediska (kde by teoreticky BL mohlo nabízet médium, které by šlo proti mediálním normám a podporovalo reprezentaci a práva gayů.) Respektive 51 % lidí uvedlo, že čtou sledují BL, protože…. v něm mají homosexuálové stejná práva (tj, na škále 1-5 zvolili hodnoty 4 nebo 5) a 57 % si myslí, že tento žánr vykresluje pozitivní obraz homosexuálních mužů. V kontextu ostatních otázek a kategorií však politické motivace nebyly statisticky průkazné. Obecně si však queer politické motivace vedly o něco lépe než sebeidentifikace.
Grafy otázek týkající se "pro-gay" postojové složky BL motivací
Pozn.: jde o neočištěná data přímo z Google Forms. Vlastní statistická interpretace se lišila v řádech desetin procent.
"Feministické" politické motivace si vedly objektivně nejhůře. 73 % dotazovaných odpovědělo, že je ke sledování BL nemotivuje, nebo spíše nemotivuje fakt, že je BL žánr vytvořen speciálně pro ženy (nebo jej vůbec nevnímají jako žánr pro ženy, interpretace jsou otevřené.) O něco lépe si vedly otázky mířené přímo na BL jako "porno pro ženy," ale ani ty nebyly nijak statisticky významné.
Grafy otázek týkající se "feministické" složky BL motivací
Pozn.: jde o neočištěná data přímo z Google Forms. Vlastní statistická interpretace se lišila v řádech desetin procent.
Druhá nejvíce negativně hodnocená otázka se týkala odporu ke tradičním šódžo žánrům, kde 72,2 % dotazovaných uvedlo, že BL nesleduje proto, že tradiční romance vyšla z módy. Obecně byla u otázek na atraktivitu ženských hrdinek a hetero romancí mírná tendence volit, že jsou spíše nezajímavé, ale nešlo o nijak významnou inklinaci.
Prakticky nikdo neuvedl, že vyhledává BL kvůli sebeidentifikaci. Tam jsem odhadovala, že neheterosexuální muži, nebo aspoň čtenářky fanfikcí by mohli identifikaci v BL přeci jen alespoň trochu hledat, ale nepotvrdilo se to. Sebeidentifikace je velmi nízký motivační faktor, který navíc s věkem klesá. Tohle je jediná čás výzkumu, kde byl věk jakkoliv relevantní viz. Rozšířená tabulka.
Technicky vzato se z těchto výsledků dá usoudit, že v podstatě nikdo neslučuje BL s realitou. Jde ale trochu o zobecňování, takže nemám úplně právo na základě těchto dat říct něco jako "a tady statisticky dokazuji, že BL není realita, takže BL nemůže fetišizovat homosexuály, věda to dokázala, nazdar." Ne, fakt nemůžu. Nemůž- Nemwhvwghabgswgdddddd [REDACTED]
Do téhle kategorie jsme jako bonus zařadili otázku, která se týkala komunity tj. vyhledávání BL kvůli ostatním fanynkám a případným sociálním interakcím. K mému osobnímu překvapení si tato otázka vedla asi nejhůře. 39 % odpovídajících uvedlo, že je možnost probírání BL s ostatními vůbec nemotivuje (přidělili otázce nejnižší možné skóre). Téměř 61 % respondentů zvolilo odpověď 1 nebo 2 (tj. vůbec a spíše ne), což z otázky dělalo třetí nejvíce negativně hodnocený motivační faktor.
Grafy otázek týkající se složky "sebeidentifikace" v rámci BL motivací
Pozn.: jde o neočištěná data přímo z Google Forms. Vlastní statistická interpretace se lišila v řádech desetin procent.
Rozšířená tabulka průměrného hodnocení BL motivace
Češi jednoduše čtou BL, protože je to baví, protože je to emocionálně naplňuje (jako červené knihovna) a protože pak nemusí myslet na nic jiného. To potvrzuje i tendence vyhledávat BL jako formu eskapismus, který je právě pro neheterosexuální skupiny respondentů statisticky vysoká.
Tohle je v naprostém konfliktu se světovými poznatky o motivacích fanoušků BL. V Maďarském výzkumu u mužů převládala motivace sebeidentifikace, eskapismu, sexuálního vzrušení a u žen převládala motivace hledat romantický/erotický žánr zaměřený na ženy.
Grafy otázek týkající se "eskapistické" složky BL motivací
Pozn.: jde o neočištěná data přímo z Google Forms. Vlastní statistická interpretace se lišila v řádech desetin procent.
Samostatně zajímavou kategorií je sexuální motivace ke konzumaci BL. V průměru pro faktor je mírně vyšší u neheterosexuálních mužů, což je zcela logické. U ostatních skupin však není víceméně relevantní, valná většina respondentů volila střední hodnoty, které se dají interpretovat jako nevím/možná/ani ano, ani ne. To v podstatě naznačuje, že yaoisky vlastně nemají o BL zájem jako o pornografii jako takovou.
Když se na grafy podíváte, tak zjistíte, že tam byla mírná tendence volit kladnější odpovědi, bohužel, statisticky nebyla vůbec relevantní. Jsem si ale jistá, že pokud bych rozhodila dotazník do více specifických skupin, budeme mít jiné výsledky (např. máme v ČR skupinu, která se zabývá získáváním a překladem JGVs a vím, že spousta z nich k tomu čte BL kvůli.....nhhhh.... hhhh....nnnnn....), ale záměrně jsem cílila spíš na „průměrné“ fanoušky BL.
Pokud tento výsledek opět srovnáme s Maďary (pozn. Maďaři měli mnohem větší procento mužských respondentů), tak zjistíme, že tem nastala zcela opačná situace: Nejčastější faktory byly sexuální stimulace, emancipace (BL chápáno jako romantický/erotický žánr zaměřený na ženy), umění a estetika a sebeidentifikace. Kromě zcela zjevného vlivu pohlaví respondentů, je možné, že jejich vnímání BL výrazně ovlivňuje sociokulturní kontext.
Grafy otázek týkající se "erotické" složky BL motivací
Pozn.: jde o neočištěná data přímo z Google Forms. Vlastní statistická interpretace se lišila v řádech desetin procent.
Tady by měl být závěr, ale ten chlap, co mi drží u hlavy pistoli od té části s fetišizací začíná nervózně přešlapovat. Takže další výsledky výzkumu s ohledem na korelace frekvence čtení, věku a možné závislosti sepíšu snad někdy příště.
[1] Profesorka
Jukari Fudžimoto koncem nového milénia opustila BL studies a fulltime se věnovala reprezentaci žen v manze a simpení Berserka. To je velmi úctyhodné. Jednou jsem četla Bibli a bylo to skoro tak dobrý jak Berserk.
[2] Její článek “Shōnen’ai/yaoi, BL: nen genzai no shiten kara“ z roku 2007 byl přeložen do angličtiny jako The Evolution Of Bl As “Playing With Gender” Viewing the Genesis and Development of BL from a Contemporary Perspective a je dostupný ve sborníku Boys Love Manga And Beyond z roku 2015. Bohužel, je za paywallem, takže hledejte, šmudlové.
[3] Ve skutečnosti jsou politické motivace a tendence vnímat BL jako médium úniku před patriarchátem typické pro většinu zemí východní a jihovýchodní Asie.
Zabýval se někdo dědičností? Já a moje dcera sledujeme BL obě, máme si tak i o čem povídat.:D
OdpovědětVymazatJinak já bych odpověděla až na otázku 18 kladně asi na všechno.
OdpovědětVymazatJeště jsem si vzpomněla na jeden silný důvod k sledování BL pro mě a to je trolling prudérnćh blbů a homofóbů jak na internetu tak v realitě.:D
OdpovědětVymazat