6/17/2015

Napsala Nagat | Tagy : , ,
           Musím říct, že pro tuhle knihu mluvila řada faktorů, takže bych neměla být překvapená, že nakonec, díky vašemu hlasování, skončila v mých rukou. I když jsem osobně dost fandila Písni o Dveřníkovi.
Zaprvé, spousta lidí už tuhle knihu četla, také jde o docela viditelnou sérii v regálech s fantasy (za cover připisuji bonusové body, charm +7), je tam Loki (další, cunning +9000) a hlavně je to polská fantasy, a na rande s polskou fantasy není nikdy pozdě v té minulé, byla spousta andělů a Luficer byl ťutíček se spoustou daddy issues. Co víc, si přát.

          Po Ragnaroku, kdy armády andělů vypálili Valhallu, Loki, díky jeho drahé choti jediný přeživší, dostane nabídku, která se neodmítá. Andělé potřebují někdy trochu pomoct s úkoly, které nekorespondují s jejich andělskou podstatou- například je docela problém, lhát, vstoupit na chráněné území, nebo donést Boží slovo ke dveřím ateistů. Svědkové Jehovovi se v těchto ohledech moc neosvědčili, na druhou stranu, průzkum ukázal, že je docela efektivní poslat tam Lokiho s bouchačkou. Například takové Ao3 také zcela zjevně spadá do jeho revíru. A tak se Loki stal konzultantem a pomocnou jednotkou, která řeší andělské problémy, většinou vzniklé jejich opeřenou neschopností, tendencí dlouhé hodiny tlachat o ničem, případně Michaelovou výbušnou povahou. Takže Michael chytne rage a zabije partu satanistů- což byli, bohužel, jen děcka, které vyvolávali démona, aby si mohli šáhnout na kozy Pamely Anderson, z Nebe pošlou Lokiho, aby posbíral zbytky a nějak rozumě to vysvětlil rodičům. Alespoň, že jsou tyhle recyklační práce dobře placené.

„Ano, nejsem Lucifer,” ucedil anděl. „Jmenuji se Belzebub.”
„Četl jsem, četl. Prasečí hlava na kůlu, ostrov plný chlapců. To je asi tvůj největší úspěch, co?”

          Můj první dojem byl dost odmítavý, protože jsem zrovna odložila Johna Uskglasse a na to můžete navázat akorát Silmarillionem, nebo čajem se spoustou rumu. Jakub Ćwiek není žádný literární mástrmajnd a ze začátku mi připadalo, že je prostě jeden z dalších moderních mužů, kteří v životě nepřečetli jedinou knihu tlustší než 200 stran a k četbě ke státnicím se pokusili procpat novely k Mass Effectu. Není to úplný brak. Ćwiek nějaký literární základ má; pravděpodobně ze slohu na základní škole, ze kterého měl samé jedničky. Ale bohužel pro něj, já jsem velmi literárně rozmazlená, ze začátku mi připadalo, že z té knihy nezkušenost přímo dýchá a pak něco hodnoťte kladně, když jste četli fanfikce, co byly lepší. Celá ta kniha vypadá, jako byste se pokusili přepsat Good Omens tak, aby byli víc akční, ale moc vám to nešlo a přitom jste navštěvovali stejný kurz tvůrčího psaní, jako autorka 50 Shades a v konečném výsledku to vypadá asi takhle:
"Limuzína stojící na příjezdové cestě dráždila jako utkvělá myšlenka o nevypnuté žehličce."

liar by kth
liar by kth

          Na druhou stranu, když jsem se do Lháře začetla, docela jsem si ho užila. Dokonce přemýšlím, že se podívám i na další díly. Loki je příjemně nemorální hrdina se špatným smyslem pro humor, vlastně všechno, co udělá je kůl, a když zrovna nestřílí do lidí, nebo nevyhazuje věci do vzduchu, tak trollí anděly, což je super. Kdyby celá kniha byla série jeho konfrontací s bratry archanděli a přítomným homosexuálním podtextem, nestěžovala bych si. Je to nenáročné, lehké čtení s dobrou zápletkou. Ćwiek má výbornou představivost, bohužel, jeho literární styl trochu pokulhává, ale jsem si jistá, že nenáročný čtenář si nedostatků ani nevšimne. Na stupnici od českého překladu děl Darrena Shana, přes <něco méně katastrofálního> až po <něco nekatastrofálního> je to taková Hunger Games trilogie. Možná o něco lepší, protože hlavní hrdina je Loki s bouchačkou - vždycky je něco atraktivně fuelpunk na chlapovi, který dodržuje jen jedno přikázání a to: "Nenecháš umřít holku, co tě nechala šáhnout na její prsa." Konec konců, spousta lidí teď čte Selekci a něco mi říká, že kdyby se mi dostala do rukou, vypadají mi i zbývající vlasy.
          Pokud chcete něco koupit mladšímu sourozenci, který se ještě nedopracoval k obsesivnímu sbírání Neila Gaimana, dejte mu Lháře. Chcete číst knihu se svým natvrdlejším přítelem a bojíte se, že by ho mohla ovlivnit Kotletova misogynie*? Zkuste Lháře. Máte Thing pro dlouhovlasé blonďáky, roguny a muže jen s těmi nejzákladnějšími morálními hodnotami? Lži Lockeho Lamory Lhář. Jste členka Lokiho armády? Lhář.

Knihu k recenzi dodalo knihkupectví Dobre-knihy.cz.
Pro více fantasy knih klikněte, prosím, zde.



*SJBs by se téhle knize měli vyhnout. Není to tak očividné, jako u Kotlety, a já si, na rozdíl od většiny profesionálních drben, tedy studentů sociálních věd, dokážu užít narativ i bez aplikace sociálních kvót, ale klep klep, ženské jsou taky lidi. Děkuji, za pozornost. Konec hlášení.

0 Komentáře:

Okomentovat

Jménem Nadgalaktické aliance gayfreaků a Temna (N.A.G.A.T.) děkuji všem komentujícím za příspěvek.